11. setkání – 24. 11. 2020, on-line
Advent
Milá Kájo, Eliško, Denisko, Anežko, Klárko, Jakoubku, Ondro, Frantíku, Beníku a Jonášku,
jak jste oslavili konec církevního roku? Povedlo se vám vyrobit si královskou korunu? Mrkněte se,
jak jsme doma oslavovali a vyráběli s Jonáškem – docela nás to bavilo!
Minule jsem vám psala o různých kalendářích a dneska bych ráda zmínila ještě jeden druh
kalendáře adventní kalendář! Co nám ukazuje? Zobrazuje, jak ubíhá čas do Vánoc. Lidé
adventních kalendářů vymysleli celou spoustu - třeba ten, který v sobě skrývá čokoládky nebo
šňůru z korálků, které postupně vybarvuješ a vidíš, jak se blíží Vánoce.
Čekání na Vánoce nám zpříjemňuje ještě jeden krásný zvyk adventní věnec. Je to věnec
vyrobený ze zelených větví jehličnatých stromů a moc krásně ozdobený. Na celé parádě jsou
důležité čtyři svíčky. Plamínek první svíčky na adventním věnci oznamuje začátek nového
církevního (liturgického) roku a zahajuje jeho prvního období: přípravu na Vánoce nebo-li
advent. No a první svíčku na adventním věnci zapálíme právě tuto neděli! Každou další adventní
neděli se na věnci zapaluje o jednu svíčku víc. Až se rozhoří všechny čtyři, bude blízko Štědrý
večer! Veliký adventní věnec určitě uvidíte v každém kostele. Lidé si ale rádi rozsvěcují podobný
věnec i doma. Zeptejte se rodičů, jestli ho budete mít doma také?
To nezvyklé slovo advent pochází z cizího jazyka latiny a znamená příchod. Těšíme se
totiž z toho, že Ježíš přišel na svět, narodil se v Betlémě (aby si Bůh a lidé mohli být blízko) a
během adventu se na Ježíškovo narození připravujeme. Kalendář i věnec mají velký úkol: naučit
nás dobře čekat, ne omrzele a s nudou, ale trpělivě a s radostí.
Milé děti, dnes vám k dopisu přikládám poslední podzimní modlitbičku k vybarvení a
pomodlení s rodiči. Tentokrát v Pánu Bohu poděkujeme za to, že máme dost oblečení a nemusí
nám být v chladném listopadovém počasí zima! Příště si budeme vypravovat o svatém Mikulášovi,
protože se blíží jeho svátek, ale hned v dalším dopise si povíme adventní příběh se na to těším
milé děti!
Ahoj Jana
P.S.: Hádanka pro ty starší z vás – kolik je adventních nedělí? Jak je tedy advent dlouhý?
Aktivita pro děti s rodiči
Příprava: Pro realizaci je lepší večer, budeme potřebovat úplnou tmu. Připravte si minimálně tolik
svíček, kolik bude účastníků aktivity.
Smysl: Cílem je nechat děti prožít kontrast temnoty a světla. Zažít, jak malý plamínek dokáže tmu
prozářit. Světlo jako symbol naděje pomůže nám lépe vidět, zahřeje, umí se rozdávat…. Na této
aktivitě můžete dětem navíc vhodně připodobnit, jak s každou další svíčkou adventní věnec víc a víc
prozařuje naše čekání na svátky narození Ježíše!
Průběh: Na začátku úplně zhasněte, je dobré, aby se mladší děti měly možnost chytit někoho za
ruku, pokud dostanou strach. Celou situaci můžeme komentovat: „Je tma, tma může nahánět
strach, když se bojíme můžeme se chytit druhého za ruku a strach přejde….“
Po rozsviťte první svíčku, požádejte děti, se rozhlédnou….co se změnilo? Nebo to můžete
komentovat sami: „Plamínek svíce je jasný, zahání tmu, dává světlo o teplo. Zase můžeme vidět
věci kolem sebe. Co plamínek potřebuje, aby hořel? Knot, vosk, vzduch…jak reaguje na okolí
pohybuje se, když se vzduch v místnosti hýbe (můžeme ho i sfouknout chceme? Byla by zase
tma….), ale může se také rozdělit!“ zapálíme další svíčku. A zase můžeme pozorovat, zda se něco
změnilo.
Pokud jsou toho děti schopné mohou si svíčky zapalovat navzájem, můžete využít dříve vyrobené
svícínky nebo třeba křestní svíčky. Kdo chce, může intenzitu světla dále zvyšovat třeba postupným
rozsvěcením světel v místnosti do „maxima“ nebo vaší běž světelné intenzity jako ukončení
aktivity/návrat.