
4. neděle postní 
 
Mešní texty: 
1. čtení – 1 Sam 16,1b.6-7.10-13a 
Žalm 23,1-3a.3b-4.5.6 
2. čtení – Ef 5,8-14 
Evangelium – Jan 9,1-41 
 
Hlavní téma této neděle je uzdravení ze slepoty. Evangelium nadhazuje souvislost mezi 
slepotou a hříchem (v hříších ses celý narodil a ty nás chceš poučovat). Pán Ježíš se slepce 
zastává. Je vlastně otázka, kdo v celém příběhu je víc slepý. Jestli to náhodou nejsou 
farizeové. Kromě fyzické slepoty existuje také slepota duchovní. Farizeové nevidí, koho mají 
před sebou, narozdíl od slepce. 
Je pravda, že každý někdy zažíváme okamžiky temnoty a jakési slepoty. O něčem důležitém 
přemýšlýme a už to skoro máme, ale jako by nás to nechtělo pustit blíž. Nejvíc při modlitbě, 
při rozjímání. Jako ti učedníci jdoucí do Emauz: Ale něco jako by bránilo jejich očím, aby ho 
poznali. (Lk 24, 16) nebo jak říká svatý Pavel: Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, 
potom však uzříme tváří v tvář. Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh 
zná mne. (1 Kor 13,12). Tato slepota je skutečně následek dědičného hříchu. Díky němu 
nevidíme Boha tváří v tvář. 
Co nám zbývá? Celá církevní tradice mluví o světle víry. Víra nám dává světlo. Díky víře 
vidíme. Nejen Boží věci (zatím nezřetelně), ale i důležité věci v přirozeném životě. 
Evangelia posledních tří postních nedělí mají pomoci katechumenům, ale nejen jim, aby se  
připravili na přijetí křtu. A právě křest se také nazýval "osvícením" Proto je řečeno: Probuď 
se, kdo spíš, vstaň z mrtvých, a zazáří ti Kristus. (Ef. 5, 14). Katechumeni vyznávali víru - 
říkali, že konečně vidí - a přijímali křest. My ostatní, kteří už jsme pokřtění, také vyznáváme 
víru a obnovujeme svůj křestní postoj a své rozhodnutí dívat se v životě na Boha. Doufáme, 
že nám postní snažení očistilo pohled a že jsme s Boží pomocí opět trochu potlačili starého 
člověka v nás. Víme přece, že starý člověk v nás byl spolu s ním ukřižován, aby tělo ovládané 
hříchem bylo zbaveno moci a my už hříchu neotročili. (Rím 6, 6) 
Uzdravení v dnešním evangeliu se stalo skrze pomazání a koupel v rybníku Siloe. Pomazání 
propojuje starozákonní čtení s evangeliem. Pomazání je řecky Chrisma, pomazaný je řecky 
Christos. A Siloe znamená Poslaný. Víme, že David - nejmenší a nejpřehlíženější z bratří je 
předzvěstí jiného pomazaného - Ježíše Krista. On je ten pravý Poslaný. Když říká slepému, 
aby se šel umýt v rybníku Siloe, říká mu vlastně, aby se ponořil do něj - do Krista, 
Pomazaného, Mesiáše, Zachránce. 
Ježíš Kristus nás zachraňuje před věčnou smrtí, která je následkem hříchu. Tak jako 
dědičným hříchem do nás bylo zaseto semeno smrti, a my je často pěkně necháváme vyrůst, 
tak křtem (a vírou) do nás bylo zaseto semeno nesmrtelnosti. Ještě nevidíme ostře, podobně 
jako slepec z dnešního evangelia, ale jednou budeme. Vidět Boha a všechnu jeho krásu, 
dobrotu a veikost tváří v tvář.